søndag 15. mai 2011

Verdens beste boller

Jeg har, av en eller annen grunn, aldri klart å bake gode boller. 
De har stort sett blitt tunge eller tørre.

Men nå i helgen kom jeg over en oppskrift jeg måtte prøve.
Og det ble de beste bollene jeg har smakt.
Bortsett fra Espabollene selvsagt, men de er jo i en klasse for seg selv.

Lagde halvparten med sjokolade. 
Nam, nam!
 

Her er oppskiften:

1 liter melk
300 g smør
250 g melis
100 g gjær
0,5 ts kardemomme
1,5 kg hvetemel

Kok opp melk, smør og melis. Avkjøl blandingen til den er fingervarm (37°C). Rør gjæren ut i væsken. Bland i kardemomme og hvetemel. Elt deigen til den er smidig.

Trill ut bollene med en gang (ca 40 stk) og legg dem på bakepapirdekkede stekeplater. La dem heve lunt i 1 time.

Stek bollene midt i ovnen ved 250°C i 7-10 min. Avkjøl. Sikt over melis før servering.







Ingen kommentarer: