søndag 20. februar 2011

Gipsavstøpning

I dag har jeg gjort noe som var ganske morsomt.
Vel, morsomt for meg.. ikke like morsomt for han stakkaren som måtte være modell.
Det var nok ganske ekkelt å tråkke foten ned i trolldeig :)

Jeg har tatt en avstøpning av foten til minstemann.
Man glemmer jo så fort hvor små de egentlig har vært.

Har fotavtykk med maling fra 2 mnd, 4 mnd og 1 år, men det er jo litt morsomt
å ha det i 3D også.
Kjøpte for en stund tilbake et kit på bokhandelen hvor man skulle lage en form i gummi,
men det fikk jeg ikke til.
I dag har jeg testet med trolldeig og gips, og er kjempefornøyd med resultatet.

En 15 mnd gammel fot :)

Nå gjenstår det bare litt finpuss, montering på en plate og lakking.
Og det beste av alt;  det var kjempeenkelt!

Dette gjøres:

Lag trolldeig

3 dl hvetemel
1 dl salt
2 ts matolje
1 - 1.5 dl vann

Hell mel og salt i en bolle, tilsett olje og vann.
Kna sammen til en deig.
Legg deigen i en flat bolle og press den ned til ønsket str. Pass på at overflaten er glatt.
(Jeg la et bakepapir i bollen før jeg la ned deigen. Da blir det lettere å få den ut når gipsen har stivnet.)

Så tar du avtrykk. Press fot, hånd eller det du skal ha avtrykk av ned i trolldeigen.
Deretter lager du gips som anvist på pakken.
Hell gipsen opp i formen så det dekker avtrykket.
Vent til gipsen har herdet, og "skrell" så av trolldeigen.





Ingen kommentarer: